29 september, 2013

Elmia Park

Det blir inte många rader skrivna när man:
1. inte hinner öppna datorn
2. har en avgrävd telefonledning
Men för tillfället är båda hindren ur vägen, så jag passar på att förbättra uppdateringen här.

I veckan for kommunjobbet till Elmia och parkmässan. Jag åkte utan sällskap av storkameran, vilket visade sig vara ett dumt beslut. Utrustad med två mobilkameror som visade sig vara väldigt trötta, blev det inte mycket till fotande. Jobbtelefonen mäktade bara med två bilder innan den stängde butiken. Resten av dagen fick jag förlita mig på min egna dammiga lilla rackare, som blinkade ilsket rött med batterilampan.

Här följer en liten mässrapport med de bilder jag lyckades skrapa ihop.

Lekplatsutrustning, som numera är ett av mina ansvarsområden, hade inte så många företag på plats. Detta charmiga och lite sneda lekhus i obehandlat trä från Hags tycker jag är trevlig omväxling till all färgglad plast och behandlade material som dominerar lekplatserna.

I Hags monter hade man också byggt upp olika rum med hjälp av planteringslådor och matchande staket. En utformning som kändes både traditionell och modern.

Byarums bruk hade bland annat med sig planteringskärlen Hexagon, som Signe Persson-Melin har formgivit. Planteringskärlen andas hantverk och kvalitet. Mönstret ger ett vackert ljusspel och trots den strama utformningen känns ytan livfull. Mönstret kommer från individuellt utplacerade trästickor i gjutformen, fick vi förklarat för oss.

Samma företag visade också en skoskrapa, med härlig tyngd, som jag gillade. Praktisk utformning som gör den lätt att sopa ren.

I tävlingen Elmia Park Inspira 2013 röstades årets park, i tre kategorier, fram. Vinnare blev Ronneby Brunnspark - årets etablerade park, Laholms stadspark - årets nyetablerade/ombyggda park och Höganäs kyrkogård - årets kyrkogård.

Den enda av vinnarna som jag har besökt personligen är Laholms stadspark, designad av Peter Gaunitz. Alla etapper var inte slutförda när jag var där, men jag kan ändå rekommendera ett stopp i Laholms stadspark för alla som har vägarna förbi. En vacker och fascinerande park.

I övrigt bjöd mässan mest på maskiner och åter maskiner. Och där slösade jag inte på mobilkamerans batteri.

Kommande vecka blir det nog åter en Jönköpingsresa med besök på Elmia Garden. Då får jag minsann försöka ha bättre ordning på fotoutrustningen.

Go´kväll gott folk!

Inga kommentarer: