06 januari, 2013

På efterkälken

Det nya året har tagit fart och jag känner att jag inte riktigt är uppe i samma hastighet ännu. Planen för jul och nyår var inte att bromsa så hårt att totalt stiltje skulle uppstå här hos Spirande grönt.

Den totala tystnaden skyller jag helt och fullt på ett otrevligt gäng gäster som kom och våldgästade i mellandagarna. Hostan från Helvetet, tjocka kompisen Huvudvärk och så lilla Feber. De har krävt ständig uppassning, stökat runt på nätterna och har inte haft vett att ge sig av (förutom lilla Feber, som tröttnade på mig ganska fort).

Så här kommer nu ett livstecken och ett inlägg jag tänkte gjort för över en vecka sedan. Inte rykande aktuellt, men som sagt har jag hamnat lite på efterkälken (och försöker fortfarande sparka ut Hostan).

När Språkrådet kom med sin nyordslista för 2012 ögnade jag igenom och fann ett ord som skimrade grönt och vackert. Till skillnad från ord som köttrymd (den som myntade det ganska vidriga ordet kan väl aldrig ha sett ett körsbärsträd stå i blom eller blåsippor nicka i den verkliga världen. Alltså motsatsord till cyber space) eller  räckviddsångset (för harhjärtade elbilsförare) kändes mossgraffiti viktigare och vackrare.




Recept på färg är lätt att googla fram, men i stora drag behöver du filmjölk, öl, mossa och lite socker. Så fundera ut en lämplig vägg att attackera när våren kommer och det är läge för ett skriftligt vårskrik!

Passar också på att putta fram min lilla kälke fullastade med ett Riktigt Gott Nytt År till er alla!

Inga kommentarer: