08 januari, 2011

Raka spåret


När (eller om) jag någon gång finner mig i New York, stående där med min att-se-och-besöka-lista, då finns parken the High Line garanterat med på nämnda lista.


The High Line är en gammal järnväg och banvall, numera tjänstgörande som grönområde. Grönska ett par våningar upp.


Under de 25 år som spåren låg otrafikerade och bortglömda av tågen började naturen ta tillbaka.


I parken finns mycket av dessa ursprungsväxter, som etablerade sig på egen hand, kvar. 210 arter av perenner, gräs, buskar och träd finns numera i parken. Alla utvalda för sin härdighet och anpassning till förhållandena på växtplatsen. Med fokus på inhemska nordamerikanska arter strävar man efter att skapa en hållbar anläggning.


Banvallen står i blom från slutet av januari till november. Variationen i färg och form är stor och vacker. Kika på hemsidan, där finns fler fina bilder!


Piet Oudulf har varit inblandad i gestaltningsarbetet.


Tycker det är fint att man använder sådana "tomrum" för att få in mer hållbar grönska i staden. På helt rätt spår, med andra ord.

Bilderna från the High Line´s hemisda.

7 kommentarer:

Anita sa...

Helt otroligt att bilderna är från New York. Om jag kommer till New York igen ska jag definitvit gå i dessa grönskande spår. Så helt underbart att se!

skogslunden sa...

Så häftigt!

Godastunder-tokigaidéer sa...

Så härligt att det på så sätt blir bevarat, det stoppet ska jag inte glömma om jag har vägarna förbi new york snart hoppas.jag.

Kram anna

Lotta sa...

Så läckert! Jag älskar också sådana där urbana naturmiljöer, och att sen Piet Oudulf varit inblandad nästan borgar ju för ett bra jobb. Tack för tipset, hoppas jag får användning för det snart.

Unknown sa...

Det var inte helt oväntat att Piet Oudulf varit inblandad i banvallsarbetet. Känns som om lila är lite av hans favvofärg.
Camilla

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Wow.... så roligt och helt fantastiskt egentligen... sånt där gillar jag ;-) Och Piet med på ett hörn också.... kan inte bli bättre.... Den trädgården ska jag absolut besöka om jag kommer till New York någon gång......

Kram Charlotte

Laila sa...

Suverän idé att göra blomstrande park av eländet. De rostiga skenorna skapar spännande strukturer i trädgården och grånande syllar blir gåplattor! Tack för länken, det här ska jag visa för min man, han jobbar med stadsplanering.