29 mars, 2010

Om...

jag ändå hade haft ett hörn i min trädgård där solen alltid sken. Där regnet var sällsynt och apelsinerna frodades. Där invånarna som trampade den torra och väldränerade jorden var solbrända och bara väntade på nästa stora våg. Eller… strunt i surfarna förresten. De dräller nog mest bara runt och är ivägen.

Men en vrå med något mer kalifornskt klimat, än det som nu råder i trädgårdens samtliga hörn, hade varit spännande. Om det var så, om det fanns en plätt med evigt solsken, då hade jag genast planterat en Lupinus albifrons, Silver bush lupine.

(SKUD sviker mig och erbjuder inget namn för oss svensktalande).

Eftersom jag ännu inte har lyckats lokalisera något Kalifornien i miniatyr på mina ägor, får jag nog inse mina och det rådande klimatets begränsningar. Därför får Lupinus albifrons fortsätta att vara en solig internetförälskelse.

Men visst är det en ljuvlig nätflirt?!

Bilden, och några till, finns här

8 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, definitivt! Visst vore det härligt att ha en sådan!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ser ju jättefin ut... Förstår att den skapar habegär :-)

/Charlotte

Frøken Solhat sa...

Åh hvilken flirt Rebecca....kan forstå din sanseløse berusende forelskelse.......DEN er da fantastisk :0)

skogslunden sa...

Ja, det var en härlig närflirt! Kanske går den att odla i kruka inomhus?
Kram Jennie

Möllebacken sa...

Hela det Kaliforniska inslaget gör ju att man blir förälskad, och för min del får surfarna gärna vara där med. (älskar den kulturen) Du får helt enkelt bygga dig ett orangerie... eller som dom säger "over there" dream on...
Kramen Pella

Unknown sa...

Hej, vilken underbar buske, silver-rosa liksom...

och tack för kommentaren om Sissinghurst på min blogg. Ville bara säga att eftersom trädgården ligger högt på din önskelista, så ska du veta att jag gör resor till trädgårdar i England. Med mig som ciceron. Om man vill ha skräddarsydda resor så sätter jag också ihop ett program för mindre och större grupper och efter den budget man vill ligga på.

Ha det bra i vårsolen. Längtar plötsligt också till Kalifornien.

Tigris Predikantan sa...

Den var fin du! Drömmar, det är väl bra att ha? Vem ve? *ler*
:)

Bea sa...

Vilken dröm, den hade jag gärna delat och det vackra trädet.
Glad Påsk! /Bea