17 oktober, 2011

2012 - igelkottens år

Perennagruppen har utsett en stålblå, taggig liten boll till nästa års perennstjärna. Om fjärilarna och humlorna hade kunnat läsa hade de jublat nu. Kanske öppnar nya insektsrestauranger i parti och minut under 2012. Den blå bolltisteln är nämligen en riktig fjärilsmagnet.


På latin är bolltistelns namn Echinops bannaticus. Ekhinos är grekiska för igelkott, inte helt långsökt. Ser nästan ut som en liten stickig kotte ur någon barnbok.


I min trädgård bor inga blå igelkottar. Men jag tycker att det är en rolig växt. Formstark, eget utseende och spännande färg. Till exempel väldigt tjusig på södersidan till det moderna huset med stram trädgårdsstil.

Bilder kommer från Perennagruppen och är tagna av Marie Andersson

4 kommentarer:

Laila sa...

Instämmer i din beskrivning, väldigt trevlig växt. Vi har tre mycket stora ex som brukar vara fulla av berusade humlor! Enda nackdelen är att plantorna blir ganska fula framåt hösten.

Gudrun sa...

Bolltisteln är en klar favorit hos mig.
Kul att den blivit nominerad.
Ha en fin dag.

skogslunden sa...

Det var vackra små igelkottar. Jag har heller inga sådana. Ett år hade jag dock riktiga igelkottungar i trädgården, det var inte helt fel det heller!
Kram Jennie

Lisa sa...

Vad kul ! Det är den värd ! Jag tycker mycket om mina bolltistlar, mest för att de drar så mycket humlor, fjärilar och andra insekter :-) Men visst är de snygga. I år sådde jag vita, blir spännande att se dem blomma nästa år (hoppas jag).
Ha det gott !
Lisa/Lisas trädgård