31 juli, 2012

Dvärg

Planteringen som utfördes mellan skurarna häromdagen, begåvade trädgården med en styck dvärg. Dvärgsyren, Syringa meyeri 'Palibin', närmare bestämt.

'Palibin' är vanlig som litet träd, men är i själva verket en "buske på pinne" det vill säga ympad på annan stam.

Jag valde utan pinne och tycker att det är en väldigt trevlig liten buske. Håller fin rund form av sig själv, blir runt en meter hög och något bredare. Förutom den ganska formstarka siluetten bjuder 'Palibin' på ljuslila små syrenblommor i maj-juni och ibland en blomskvätt till i slutet av sommaren.

Dvärgsyrenen vill gärna bli placerad soligt eller halvskuggigt i väldränerad jord.

Hos mig sällskapar 'Palibin' med följande vänner:

rosen 'Burgundy Iceberg'

kantnepeta, Nepeta x faassenii 
'Walker's Low'

alunrot, Heuchera 'Blackberry Jam'


ett gäng frösådda Cluas Dalby-vallmo

Planteringen rymmer också läkemalva, en iris som inte blommat ännu och en samling småaklejor som helt självsvåldigt flyttat dit. Men mer plats finnes!

och dvärgen själv.

Go´kväll på er!

3 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

En riktig favoritbuske! Passar så bra i många lägen - och i alla pytteträdgårdar där vanlig bondsyren hade tagit halva trädgården. Tycker som du att busken är bäst - jag har aningens svårt för alla små toppympade "träd" måste jag säga.

Kram

Laila sa...

Fin kombination av växter! Den där vallmon skulle jag gärna vilja ha - hur har du fått tag på fröna?
Ha det gott!/Laila

Anita sa...

Palibin har jag men "på pinne". Den blommar inte förrän i mitten av juni hos mig men då är den helt bedårande. Tror din lilla runda buskvariant kommer att bli väldigt vacker. Visste inte ens att den gick att få tag på "utan pinne".