18 november, 2012

Varning

Idag bjuder november på perfekt sitta-i-soffan-med-filt-och-tidningar-väder. Ett alldeles utmärkt sällskap vid denna aktivitet är engelska blanka trädgårdsmagasin.

Men jag vill höja ett varningens finger!

Det lurar dolda faror i denna, till synes, stillsamma och ofarliga sysselsättning. Förrädiska växtporträtt startar drömmar och allvarliga habegär. Och då kan man ge sig tusan på att begäret riktar sig mot udda sorter som garanterat föredrar brittiska plusgrader framför svenskt vresväder.

Så  jag fortsätter att sukta en stund efter makalöst vackra tidlösor (Colchicum) ur Gardens Illustrateds senaste nummer. Ömtåliga små skatter som antagligen gör sig bättre på blankt papper i soffan än i kall västgötsk jord.


Ha en finfin soffsöndagskväll!

3 kommentarer:

samson sa...

finns söta tidlösa för oss åxå
jag hade på min koloni i Jönköpingstrakten
ha det bra
maggan

Lisa sa...

I novembermörkret gror storvulna planer, inga hinder kan stoppa oss ;-) Kan jag plantera saffranskrokus kan väl du plantera Tidlösa, hi hi !Om man inte provar får man ju inte veta om det går.
Ha en skön söndagskväll !
Lisa/Lisas trädgård

Högagärde sa...

Det är inte så dumt att få drömma sig bort lite ibland. De vita är verkligen läckra med de verkar vara svåra att få tag på här i Sverige.
Ha en fin vecka.Elisabeth